شيرازِ چشمهات شيرازِ چشمهات .

شيرازِ چشمهات

تحصيل در كانادا چگونه است؟

تحصيل در كانادا چگونه است؟

 

 

بسياري از دانشجويان با دلايل گوناگون اين روز‌ها به فكر مهاجرت تحصيلي هستند. اما بايد توجه داشت كه كشور مقصد، دانشگاه و نوع اپلاي تحصيلي مي‌توانند انتخاب‌هاي تاثيرگذاري باشند. تحصيل در كانادا آرزو و روياي خيلي از دانشجويان و حتي دانش آموزان است كه با توجه به سطح علمي بالا و شهريه‌ي دانشگاه‌هاي اين كشور، به نظر دست نيافتني ميرسد اما اگر از راه و روش درست مراحل را پيش ببريد، مهاجرت تحصيلي به كانادا، تبديل به يك روياي صادقه مي‌شود. اگر مي‌خواهيد مسير پر پيچ و خم تحصيل در كانادا را شروع كنيد، در ادامه با ما همراه باشيد.

 

آشنايي با كشور كانادا

كانادا كشوري در قاره‌ي آمريكاست كه با توجه به شرايطي كه در اختيار مهاجران قرار داده، تبديل به يك گزينه‌ي مناسب و محبوب شده تا بسياري تلاش كنند به روش‌هاي مختلف، اقامت دائم و حتي موقت اين كشور را اخذ كنند. شرايط ويژه و بسيار خوب فرهنگي، اقتصادي، آب و هوايي و البته اين نام مجاز نمي باشد كانادا، و سطح بالاي علمي دانشگاه‌ها باعث شده تا افراد زيادي در مقاطع مختلف، براي تحصيل در كانادا هدف گذاري كنند.

بهترين كشورها براي تحصيل

اگر بخواهيم كشورها را بر اساس مزيت‌هايي كه براي دانشجويان ايراني دارند رتبه‌بندي كنيم، با توجه به معيارهاي اقتصادي، علمي و فرهنگي، ليست ما با ليستي كه شامل بهترين مقاصد جهان براي تحصيل باشد متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسي مزاياي چند كشور كه پذيراي دانشجويان بين المللي هستند، مي‌پردازيم؛

آمريكا

دانشگاه‌هاي آمريكا هم از نظر تعداد دانشجويان بين‌المللي و هم سطح علمي آن‌ها، رتبه‌ي اول را در جهان دارد اما نسبت به امكاناتي كه ارائه مي‌كند، هزينه‌هاي زيادي براي دريافت ويزاي تحصيلي آن وجود دارد كه همين مسئله آمريكا را از ليست اولويت‌هاي بسياري از ايرانيان، خارج مي‌كند.

پرتغال

پرتغال درست در مقابل آمريكا قرار دارد و بر خلاف سطح آموزشي، مزايا و تسهيلات مناسبي را در اختيار دانشجويان بين‌المللي قرار ميدهد تا فشار اقتصادي كمتري را تحمل كنند؛ عدم نياز به مدرك زبان و امكان دريافت ويزاي همراه، از ديگري مواردي است كه پرتغال را به يك مقصد خوب براي مهاجرت تحصيلي تبديل كرده است.

استراليا

استراليا هم از كشورهايي است كه ميزبان خوبي براي دانشجويان بين المللي و ايراني مي‌باشد. آب و هواي بي نظير و طبيعت دلنشين اين كشور، ارائه‌ي بورسيه‌هاي تحصيلي گوناگون و رتبه‌ي جهاني قابل قبول بسياري از دانشگاه‌هاي استراليايي، باعث شده تا تحصيل در استراليا گزينه‌ي جذابي به نظر برسد.

ايتاليا

اين كشور با خدود ???? دانشجوي ايراني تبار، از محبوب‌ترين كشورها براي مهاجرت تحصيلي ايرانيان به نظر ميرسد. اپلاي تحصيلي ايتاليا به سرمايه‌ي زيادي نياز ندارد؛ چرا كه اين كشور تسهيلا و وام‌هاي دانشجويي مختلفي ارائه مي‌دهد تا با دغدغه‌ي مالي كمتري در آنجا تحصيل كنيد؛ جالب است بدانيد ايتاليا ابداع كننده‌ي بسياري از روش‌هاي تدريس دانشگاهي است كه اين موضوع گواهي بر سطح علمي دانشگاه‌هاي اين كشور مي‌باشد.

كانادا

و امّا تحصيل در كانادا؛ اپلاي در دانشگاه‌هاي كانادا براي دانشجويان از سر تا سر دنيا، يك هدف مهم محسوب مي‌شود. تقريبا همه‌ي دانشگاه‌هاي اين كشور داراي رتبه‌ي جهاني بالا هستند و مي‌توان گفت، قوي‌ترين سيستم آموزش را دارند. در عين حال علي رغم كيفيت بالا و امكانات بسيار كاربردي دانشگاه‌ها، شهريه‌هاي دور از ذهن و عجيب ندارند. يك فاكتور مهم كه تحصيل در كانادا را جذابتر مي‌كند، اين است كه به گزارش OCED، دانشجويان بين المللي اين كشور سهم زيادي در بالا نگه داشتن سطح علمي دانشگاه‌ها دارند و اين به آن معناست كه دانشجويان بين المللي دچار تبعيض نمي‌شوند و درست به اندازه‌ي دانشجويان كانادايي امكان رشد و پيشرفت دارند.

x1_dpqh.jpg

نظام آموزشي كانادا

نظام آموزشي كانادا از نظر ساختاري شباهت فراواني به ايران دارد اما يك سري تفاوتهاي جزئي نيز دارد. به اين صورت كه با دوره پيش دبستاني آغاز ميشود و جز دو ايالت در ساير مناطق، اختياري است. دوره دبستان 6 سال طول ميكشد و بعد از آن وارد راهنمايي (2 ساله) و دبيرستان ( 4 ساله) مي‌شوند. البته تعداد سالهايي كه در پرانتز ذكر شد به ايالت هم بستگي دارد مثلا در ايالت كبك، دانش آموزان پس از گذراندن سال 11ام، وارد دوره‌‌ي دو ساله پيش دانشگاهي ميشوند.

پس از اخذ ديپلم، كساني كه قصد ادامه تحصيل دارند وارد كالج يا دانشگاه مي‌شوند كه در ادامه به مقاطع مختلف آن اشاره كرده ايم.

 

مقاطع تحصيلي مختلف در كانادا

شما ميتوانيد در هر مقطعي از تحصيلات، براي مهاجرت تحصيلي اقدام كنيد اما برخي آسانتر و كم هزينه تر و برخي گرانتر و پيچيده‌تر هستند. در اين بخش سعي كرديم تمامي مراحلي كه ميتوانيد براي اپلاي تحصيلي در آنها اقدام كنيم را توضيح دهيم.

دوره كالج

اين دوره، كمي از فضاي آكادميك فاصله داشته و بيشتر براي ورود به بازار كار و تقويت مهارت‌هاي گوناگون مناسب است. براي گذراندن اين دوره، ارائه‌ي رزومه‌ي تحصيلي و مدرك زبان الزامي است امّا اپلاي براي اين مقطع تحصيلي به علت ريسك عدم پذيرش بالا، شايد بهترين روش مهاجرت تحصيلي به كانادا نباشد.

پري مستر يا دوره‌ي مقدماتي ليسانس

 اين دوره با عنوان آماده سازي علمي فعاليت مي‌كند و مناسب افراديست كه از لحاظ سطح علمي و زبان، موفق به اخذ پذيرش دانشگاه براي دوران ليسانس يا فوق ليسانس نشده‌اند.

 

دوره ليسانس

 تحصيل در مقطع ليسانس در كانادا، تنها نياز به مدرك پيش‌دانشگاهي دارد. مزيت اين مقطع آن است كه مي‌توانيد با ميانگين درآمد ?? دلار روزانه، كار دانشجويي داشته باشيد. لازم به ذكر است كه امكان اخذ بورسيه تحصيلي در مقطع ليسانس، نزديك به صفر است.

 

دوره فوق ليسانس

 مهاجرت تحصيلي به كانادا در اين مقطع تحصيلي بسيار رايج‌تر از مقطع ليسانس است. تفاوت دوره‌ي فوق ليسانس در كانادا با ايران، در روش‌هاي متفاوت گذراندن آن است. به طوريكه شما مي‌توانيد جداي از حالت تركيبي مرسوم در ايران، تنها با ارائه‌ي ريسرچ و پروژه و يا فقط با گذراندن واحدهاي درسي، مقطع فوق ليسانس را بگذرانيد. براي اپلاي، به آيلتس حداقل ? و معدل ليسانس ?? نياز خواهيد داشت.

 

دوره‌ي دكترا

 اكثر دانشجويان ايراني براي مهاجرت تحصيلي، در مقطع دكترا اقدام مي‌كنند. چرا كه گرفتن فاند و كمك هزينه‌ي تحصيلي در اين دوره راحتتر از مقاطع پايينتر است. جهت اپلاي براي دوره دكترا، بايد جداي از آيلتس ?.? و معدل بالاي ?? ليسانس و فوق ليسانس، يك رزومه‌ي علمي-پژوهشي قابل قبول نيز داشته باشيد.

 

شرايط مهاجرت تحصيلي به كانادا

شرايط مختلفي مي‌توانند امكان پذيرش شما در دانشگاه‌هاي كانادا را كم يا زياد كنند كه در ادامه به شرح برخي از اين موارد ميپردازيم.

 

شرايط سني

شرط سني تحصيل در مقاطع مختلف متفاوت است؛ مثلا در مقطع كارشناسي سن خاصي تعيين نشده اما اگر اختلاف زماني زيادي از آخرين مدرك تحصيلي شما تا روز اپلاي وجود داشته باشد، بايد توجيه و توضيح قانع كننده‌اي در اين باره ارائه دهيد. اگر براي ارشد قصد اپلاي داريد، نبايد از فارغ التحصيليتان بيش از ? سال گذشته باشد و در نهايت براي دكترا، محدوديت سني وجود ندارد.

 

سطح زبان

همانگونه كه گفته شد براي تحصيل در مقطع كارشناسي نيازي به مدرو آيلتس نيست اما براي ارشد و دكترا بايد آيلتس حداقل ? داشته باشيد. براي برخي رشته‌ها در برخي دانشگاه‌ها هم نياز به تسلط بر زبان فرانسوي داريد.

 

شرط تمكن مالي

براي اپلاي تحصيلي كانادا، بايد هزينه‌ي يك سال زندگي كه حدود ?? هزار دلار است را در حساب خود داشته باشيد. البته اين مبلغ كافي نيست و از آنجايي كه ايران از كشورهاي پرريسك محسوب مي‌شود، گردش مالي و ديگر مدارك شما نيز توسط سفارت مورد بررسي قرار مي‌گيرد تا اطمينان حاصل شود كه توانايي اقتصادي براي تمكن مالي خود و همراهتان را داريد.

 

اخذ تاييديه

براي اقدام به مهاجرت تحصيلي به كانادا، بايد از يك دانشگاه معتبر تاييديه بگيرير. از طرفي پيش از اقامت موقت، بايد تعهد بدهيد كه پس از اتمام تحصيل، اين كشور را ترك خواهيد كرد.

 

شرايط بورسيه تحصيلي در كانادا

از آنجايي كه هزينه‌هاي تحصيل و زندگي در كانادا بسيار بالاست، اكثر افراد در وهله‌ي اول به دنبال كسب بورسيه هستند البته فاند تحصيلي به هر كسي تعلق نميگيرد و در هر مقطع دانشگاهي، شرايط خاصي دارد؛

گرفتن بورسيه تحصيلي در كانادا براي ليسانس، در ابتداي امر غيرممكن است و در بهترين حالت، بهتر است به كانادا مهاجرت تحصيلي كرده و بعد از دو الي سه ترم متوالي با ارائه‌ي نمرات بالا، دانشگاه را براي بورسيه، متقاعد كنيد.

تحصيل رايگان در كانادا براي فوق ليسانس، با ارائه‌ي رزومه‌ي تحصيلي قوي ممكن است و البته اين بورسيه در قبال فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي كه براي دانشگاه انجام مي‌دهيد به شما اعطا ميگردد.

در مقطع دكترا هم شرايط با مقطع قبلي يكسان است اما فعاليتي كه بايد در قبال بورسيه شدن انجام دهيد تدريس به عنوان استاديار (TA) در دانشگاهست. هر چه مقطع بالاتر باشد، مبلغ فاندي كه براي بورسيه شدن به شما تعلق مي‌گيرد بالاتر است.

 

رشته‌هاي پرطرفدار كانادا

هر دانشگاه و كشوري، در يك سري رشته‌هاي تحصيلي پيشرو و زبانزد است و نيا بازاركار به آن‌ها گسترده‌تر مي‌باشد. در كانادا به ترتيب رشته‌هاي زير از محبوبيت و اعتبار بيشتري برخوردارند؛

  • علوم مديريتي
  • مهندسي نفت و شيمي
  • اقتصاد
  • روانشناسي
  • زمين شناسي
  • مهندسي نرم افزار
  • مديريت كسب و كار
  • پزشكي و داروسازي
  • مهندسي عمران
  • مهندسي مكانيك

 

هزينه‌ي تحصيل در كانادا

قبل از اپلاي تحصيلي كانادا، بهتر است اطلاعات مناسبي درباره‌ي شهريه‌ي دانشگاه‌هاي كانادا به دست آوريد. دانشگاه‌هاي كانادا به نسبت سطح علمي و امكاناتي كه دارند، شهريه‌ي معقولتري در مقايسه با آمريكا و انگلستان دريافت مي‌كنند.هزينه‌ي تحصيل در كانادا، به استان، دانشگاه و رشته‌ي تحصيلي بستگي دارد؛ اطلاعات جدول ذيل تنها به صورت ميانگين و تقريبي مطرح شده است:

 

 

مقطع تحصيلي

حداقل شهريه

حداكثر شهريه

ليسانس

22000$

66000$

فوق ليسانس

9000$

63000$

 

 

از آن جايي كه شهريه‌ي مقطع دكترا فرد به فرد متفاوت است و اختلاف زيادي را شامل مي‌شود، نميتوان به راحتي براي آن سقف و كفي تعيين كرد.

 

هزينه‌هاي زندگي در كانادا

همانطور كه ميدانيد، كانادا كشوري گران شناخته شده كه هزينه‌هاي روزمره‌ي آن بالاست. همين مسئله ممكن است باعث نگراني شما براي مخارج دوران دانشجويي شود. جدول زير به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد هزينه‌هاي ماهيانه دانشجويي در كانادا را براي خود تخمين بزنيد.

 

 

عنوان

هزينه حدودي

اجاره ماهيانه آپارتمان تك خواب

915$

خوراك روزمره

280$

حمل و نقل

88$

بيمه درمان

40$

كتاب و جزوه

35$

تفريحات

60$

 

 

ميانگين درآمد به تفكيك شغل در كانادا

علي رغم مواردي كه در ? تيتر قبلي به آن اشاره شد، لازم است بدانيد كه درآمد مشاغل مختلف در كانادا بالاست و در اكثر مواقع كفاف يك زندگي با امكانات عالي را مي‌دهد.

در رابطه با درآمد كار دانشجويي لازم به ذكر است كه به عنوان دانشجو تنها اجازه‌ي ?? ساعت كار كردن را داريد كه كار كردن خارج از حوزه‌ي دانشگاه، نيازمند شرايط خاصي است؛ حقوق كار ساعتي دانشجويان بين ?? الي ?? دلار است. در ضمن co op يا همان دوره كارآموزي براي دانشجويان كانادا شامل دريافت حقوق مي‌شود.

Source: golchin-immigration.com


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۳۸:۲۴ توسط:saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :